מדינת ישראל מתמודדת מאז הקמתה עם מגוון מצבי משבר, אסון וחירום מסוגים שונים.
הרשות המקומית מופקדת לבצע בשעת חירום, כבזמן שגרה, את כל הדרוש לאבטחת אספקה ושירותים לאוכלוסייה בתחום שיפוטה.
בשעת חירום, בשל המבנה הדו-רובדי, חלק מהתפקידים של הרשות בחירום ניתנים בשלב המידי על ידי היישוב.
אירועים וסוגים של מצבי משבר בחירום: איומים ביטחוניים, אסונות טבע, פגיעה חמורה בתשתיות, ומצבי משבר קהילתיים.
הניסיון מלמד כי ביישובים שבהם ישנה היערכות מוקדמת למצבי חירום, היא תורמת רבות ליכולות טיפול במצבי חירום ומשבר וכן, לחוסן היישוב באירועים אלו. לצורך כך, על היישוב להתארגן ולהקים צוות חירום יישובי ובהמשך לגבש תכנית לשימור ותרגול לצוותים המתנדבים.
אגף החירום, הביטחון והבטיחות במועצה אחראי על מערך הצח”י. האגף נותן מעטפת ואף יוזם תרגולים לצוותי הצח"י ביישובים הן בהנחלת הידע המקצועי, ליווי הקמה ושימור הצח”י ביישובים, חניכה מקצועית ובקרה באימונים ותרגולים אשכוליים.
מרחב הכפרי המבוסס על יישובים בעלי אופי קהילתי, התמודדות עם מצבי משבר נושאת צביון קהילתי ייחודי בזכות הלכידות החברתית וההיכרות המוקדמת עם חזקותיה וחולשותיה של אוכלוסיית הקהילה. תחושת הסולידריות והנכונות הרבה לסייע מייצרת מערך תמיכה ביחידים ובמשפחות הנזקקות לכך. וכן, מעצימה את חוסנה של הקהילה כיחידה מתפקדת בעלת משמעות לתושבי היישוב.
ייעוד צח"י
לנהל ביישוב את פעולות הסיוע ליחידים, למשפחות ולקהילה באירועי משבר וחירום ולספק מידע, סיוע פיזי, רפואי, נפשי, חברתי וקהילתי בשלבי ההתמודדות עם המצב. זאת עד השלב בו המצב מאפשר החזרת הטיפול לניהול השגרתי של היישוב.
חוסן קהילתי
מודל לאמידת החוסן הקהילתי CCRAM ׁ (Conjoint Community Resiliency Assessment Measure) 1. התחושה שיש מנהיגות מקומית מתפקדת - שיש מישהו שמקבל החלטות ומייצר וודאות בתוך הכאוס. 2. תרבות של מוכנות - מתבססת על אימונים, ישיבות ושגרה ועל הפרסום והשיתוף של התושבים במוכנות. 3. חיבור למקום וגאוות יחידה. 4. חיבור בין קבוצות בקהילה ומחוץ לקהילה. 5. הגברת תחושת המסוגלות- לתת לכל אחד תפקיד, אפילו קטן.
ההערכות היישובית לטיפול במצבי חירום:
רב"ש – מנהל את כוחות ההצלה היישובים (כיתת כוננות, חובשים וצוותי כיבוי וחילוץ) והמדינתיים (משטרה, כב"א, מד"א ויחדת סע”ר מועצתית) ומתאם בין גורמי הביטחון וההצלה המרחביים. צח"י – מנהל את מצב החירום ומסייע לתושבים ולקהילה בתחומים השונים. הנהגת היישוב – מתווה מדיניות כוללת, מסייעת במצבי משבר וחירום לפעילות צח"י ככל הנדרש וממשיכה לעסוק בפעילויות שגרה חיוניות.
תפקידי צח”י
צוות מטה • קבלת נתונים ראשוניים על האירוע. • קבלת החלטה על הפעלת צח”י. • עדכון המועצה וכוחות ההצלה והביטחון. • הערכת מצב ראשונית וקבלת החלטה להפעלת צח“י. • ארגון וניהול התגובה המיידית של הכוחות היישוביים, כוחות ההצלה. • הערכת מצב של מטה צח”י. • ניהול יומן אירוע – איסוף מידע שוטף ועדכני על אירוע החירום. • תיאום הפעלת גורמי התערבות מועצתיים ושת“פ איתם. • תיאום פעילות הצוותים הייעודיים בתחומים שונים. • קשר עם יישובים סמוכים – על פי צורך. • קביעת מדיניות ההתנהגות ביישוב, לפי הנחיות גורמים מוסמכים.
בשגרת חירום • קיום מפגשי הערכת מצב. • שמירת קשר רצוף עם המועצה. • תיאום פעולות צוותי הצח"י היישוביים. • מידע לציבור. צוות בריאות • מתן מענה רפואי ראשוני וקישור לגורמי מד"א, רפואה ובתי חולים. מיפוי צרכים רפואיים לתושבים בעלי צרכים מיוחדים – תרופות, טיפול רפואי וסיעודי וכדומה. • ניתוח משמעויות של הצרכים והדרישות. • תיאום הפעולות הקשורות בליווי רפואי, הצטיידות בתרופות, ציוד ע"ר וכו`, יחד עם תא בריאות וגורמי מועצה.
צוות רווחה וקהילה • מיפוי תושבים, מיפוי צרכים, היערכות למתן סיוע ותמיכה, בדגש על אוכלוסיית תל"מ (תשומת לב מיוחדת). • סיוע לטיפול בפרט, בנפגעים ומשפחותיהם, כולל תמיכה לוגיסטית וקהילתית. • איתור והפעלת "גורמי תמיכה טבעיים" – בני משפחה, שכנים וחברים קרובים. • קשר עם גורמי רווחה וקהילה של הרשויות במכלול אוכלוסייה. • הפעלת פעילים בקהילה ומערכות תמיכה בקהילה. • ייזום פעולות קהילתיות מלכדות לשיפור החוסן הקהילתי. • ארגון פעילות הפוגה לפי צורך כולל לצוותי צח"י.
צוות חינוך: לידה-18 • מתן מענה לטיפול בילדי היישוב כקבוצת אוכלוסייה מובחנת, כולל יצירת קשר עם גורמי המועצה. • תיאום הקשר עם מוסדות החינוך, הורים ומכלול חינוך ברשות. • במידה ומסגרות החינוך הפורמאלי נסגרות בשל האירועים – הקמת מערך הפעלה משלים לא פורמאלי, על פי מתווה מאושר ע"י הרשות. • יצירת קשר עם גורמי המועצה, במידה ויש מידע לגבי ילדים ונוער הזקוקים להתערבות טיפולית בשל מצב החירום. • ייזום ותיאום פעולות הפגה והעסקה.
צוות מידע ודוברות • טיפול במידע לסוגיו: איסוף, ארגון והפצה לתושבים.
• תיאום הטיפול והקשר עם התקשורת – בתיאום עם הרשות והגורמים המוסמכים.
צוות לוגיסטיקה • מיפוי היישוב בממדים הפיזיים והכנת תכנית פעולה למתן מענים לוגיסטיים לכלל האוכלוסייה. • מיפוי ציוד לוגיסטי ביישוב. • תיאום השגת משאבים לוגיסטיים כגון ציוד והקצאתם על פי הצורך ליישוב ולתושבים. • סימון וחסימה של אזורי הפגיעה, ניתוק מבוקר של מערכות מים, גז, חשמל. • מתן סיוע לוגיסטי ביישוב במהלך האירוע, כולל יצירת קשר עם גורמי המועצה. • סיוע בתיאום הטיפול באספקת צרכים חיוניים – מים, מזון, חשמל, תחבורה ועוד.
צוות ביטחון • תיאום עם גורמי הביטחון – במועצה, במשטרה, פיקוד העורף ואחרים, לפי הצורך סיוע לכוחות ההצלה בטיפול באירועים, לרבות הנחיות התנהגות לתושבים. • תכנון והפעלת פעילות ביטחונית מתמשכת ביישוב, בתיאום עם הגורמים המוסמכים ועפ"י הנחיותיהם. • וידוא כשירות ותקינות של מערכות אזעקה וכריזה ופתיחתם של מקלטים ציבוריים. מתנדבים לגבי הפעלה ושימור של מתנדבים עיינו בפרק "עבודה עם ועדות ופעילים המתנדבים ביישוב".